Hyppää pääsisältöön
  • +
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • Tule ja koe
    • Aukiolo, liput, sijainti
    • Saavutettavuus
    • Tapahtumat
    • Opastukset ja työpajat
    • Kouluille
    • Valokuvauskurssit
    • Podcast
    • Pelit
    • Museo Youtubessa
    • Photofuss-nuoret
    • K1-klubit
  • Näyttelyt
    • Näyttelyt nyt
    • Tulevat näyttelyt
    • Menneet näyttelyt
    • Näkökulmia näyttelyihin
  • Kokoelmat
  • Hankkeet
  • Tietopalvelut
    • Tietoa ja oppaita
    • Kuvapalvelu
    • Kirjasto
    • Konservointi
  • Info
    • Henkilökunta
    • Medialle
    • Hae meille
    • Apurahat ja palkinnot
    • Museon esittely
    • Museon arvot
    • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kestävä kehitys
    • Aukiolo, liput, sijainti

Pohjoinen piktorialismi -tutkimus 2020-2022

Johannes Schalin, n. 1900-1906: Nedgången till älven, seminariet. Suomen valokuvataiteen museo.

”Silmämme ei liioittele terävyyttä, sen näkökulma ja polttoväli ovat äärimmäisen rajoitetut, me havaitsemme tarkasti vain katsomamme pisteen kaiken muun näkyessä pehmeinä viivoina ja sävyinä. Tämän ovat taiteilijat nähneet ja oivaltaneet, ja erityisesti moderni taide on pyrkinyt vapautumaan turhasta terävyydestä ja yksityiskohtien tarkkuudesta. Valokuvassa näin on ollut vasta aivan viime aikoina.”

”Kaikki turha terävyys ja liiat yksityiskohdat häivytetään, osaksi kameran asettelulla, osaksi sopivalla vedostusmenetelmällä.”

-Valokuvaaja Daniel Nyblin, 1903

Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti noin 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu useiden taitoa vaativien vedostustekniikoiden ja sävytysten avulla. Vaikka piktorialismi joutui modernismin nousun myötä epäsuosioon ja jopa halveksunnan kohteeksi, se säilyi edelleen modernistisen ilmaisun rinnalla ja osittain siihen limittyen. Piktorialismi näkyi vahvasti suomalaisessa valokuvataiteessa ja ateljeemuotokuvauksessa vielä 1950-luvulla, ja sen vaikutteita on edelleen nähtävissä nykyvalokuvassa.

Laajin kokoelma suomalaisten piktorialistien tuotantoa on Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa, jossa suomalaisen piktorialismin kärkinimien, kuten Fritz Englundin, Johannes Schalinin, Alfred Nybomin, Oiva Kallion, Aarne Uusikylän ja Tyyne Savian teoksia on arviolta noin 1000.

Suomalaista piktorialismia ei ole aiemmin kattavasti tutkittu, vaikka naapurimaiden osalta vastaavanlaiset hankkeet on jo toteutettu. Suomen valokuvataiteen museon Piktorialismi-tutkimushankkeen tavoitteena onkin rikastaa ja syventää valokuvataiteen kaanonia ja täydentää kansainvälisen piktorialismin historiaa tähän saakka lähes tuntemattoman suomalaisen piktorialismin osalta. Tämä edellyttää keskeisten piktorialismin esimerkkien tunnistamista, konservointia, luettelointia ja digitointia museon omissa kokoelmissa. Museon oman aineiston lisäksi pyritään kartoittamaan piktorialistisia vedoksia myös muiden suomalaisten museoiden kokoelmissa.

Hankkeen tutkimuskysymyksiä ovat:
1) piktorialismin merkitys valokuvataiteelle, valokuvien esittämisen kontekstit (kameraseurat, näyttelyt, kilpailut ja julkaisut) sekä luonto pohjoismaisen tai suomalaisen piktorialismin ominaisaiheena,
2) suomalaisen piktorialismin tekijät (ammattilaiset ja amatöörit, yläluokkainen kameraseuralaisuus ja naisten asema piktorialismissa), 
3) piktorialistisen valokuvan tekniset ja esteettiset lähtökohdat (vedostusmenetelmät kuten kumibikromaatti-, bromiöljy- tai hiilivedosmenetelmä, varhainen värikuva, esittämisen käytännöt).

Hankkeen tulokset julkaistaan keväällä 2022 näyttelynä ja kirjana.

 

Skip gallery
Karl Sigurd Schultz, 1930-luku: Viipuri. Suomen valokuvataiteen museo.

Karl Sigurd Schultz, 1930-luku: Viipuri. Suomen valokuvataiteen museo.

Aarne Uusikylä, 1920: Kolmisointu. Suomen valokuvataiteen museo.

Aarne Uusikylä, 1920: Kolmisointu. Suomen valokuvataiteen museo.

Väinö Donner, 1914: Studiehuvud. Suomen valokuvataiteen museo.

Väinö Donner, 1914: Studiehuvud. Suomen valokuvataiteen museo.

Skip "More on the subject" liftups

More on the subject

Taiteilijakohtalo

Kokoelmanosto
Vuonna 1900 matkusti Suomen suuriruhtinaskunnasta Saksaan Müncheniin nuori, innokas ylioppilas Alfred Nybom (1879–1963) opiskelemaan valokuvausta.

Väriä elämästä

Kokoelmanosto
Mielikuvissa vanhojen valokuvien tytöillä on aina kireät letit, jäykkä ryhti ja tuima ilme. Todellisuus ei kuitenkaan välttämättä vastaa näitä mielikuvia – esimerkiksi tässä Harald Rosenbergin ottamassa kuvassa.

Kujeileva katupoika

Kokoelmanosto
Iiris kyllä tiesi, että maailmassa oli myös toisenlaisia miehiä kuin isänsä, johtaja, valokuvaharrastaja Fritz Englund. Kaupungilla hän oli nähnyt veltonnäköisiä poikia, jotka kädet taskussa nojailivat seiniin. Miltä tuntuisi olla tuollainen julkea poika?

Värikuvan varhainen mestari: Wladimir Schohinin autochrome-kuvat

Kokoelmanosto
Miten noin kauan sitten otetut valokuvat voivat olla värillisiä?

Liikkeen illuusio syyssumussa – Vilho Setälän ohjeita luovaan valokuvaukseen

Kokoelmanosto
Vilho Setälän (1892–1985) kuvan sisältöä määrittävistä kategorioista tarkasteltavana ovat nyt: liike ja liikunta sekä kuvan rajat.

Toisenlainen taiteilijakohtalo

Kokoelmanosto
Eteerinen, hauras, puhtoinen, viaton. Vaiko sittenkin boheemi, seksisymboli, tuulahdus queeriyttä edvardiaanisessa Englannissa, skandaaleissa ryvetetty monipuolinen, ristiriitainen ja älykäs taiteilija? Kuka oli Maud Allan?

Aukiolo, liput, sijainti

Osoite
Kämp Galleria
Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
K1: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Osoite
Kaapelitehdas
Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki
Suomen valokuvataiteen museo: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ti–su 11–18, ke 11–20
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy

Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas

Käyntiosoite: Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti: 
040 1922 300
kaapelifmp@fmp.fi

Opastus- ja työpajavaraukset

Tieto- ja kuvapalvelu:
tietopalvelu@fmp.fi
Kysy museolta
Kuvapalvelu
040 159 5951

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3 

K1, Kämp Galleria

Käyntiosoite: Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Opastus- ja työpajavaraukset

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti:
040 163 3210
k1fmp@fmp.fi

Ravintola The Glass: 
theglass.fi/ 
0456789045 
info@theglass.fi

Museokauppa The Object: 
www.theobject.fi

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3

Seuraa meitä

Instagram
Facebook
Twitter

Tilaa museon uutiskirje sähköpostiisi

Tilaa museon näyttelykutsut sähköpostiisi

Yhteistyössä

Pääyhteistyökumppani

 

Yhteistyökumppani

 

Tällä sivustolla käytetään evästeitä.

Hyväksy vain välttämättömät evästeetHyväksy kaikki evästeet