
Mikko Waltarin valokuvat muodostavat kaksi yhteen kietoutuvaa kertomusta: viisikymppinen isä rakentaa elämäänsä uudelleen ja pohtii sen kulkua, aikuinen tytär Arja elää kihlattunsa Marcuksen kanssa onnellista, rutiinien tahdittamaa elämää Rinnekodissa Espoossa. Waltarin valokuvien ytimeksi muodostuu kysymys: mitä on hyvä elämä? Miksi elän niin kuin elän? Kuva: Mikko Waltari, 2016

”Elämän merkitys syntyy yhteydestä toisiin ihmisiin, välittämisestä ja toisista huolehtimisesta. Ihmisarvo ei ole mitattavissa taloudellisilla perusteilla ja tuottavuutta mittapuuna käyttäen.” Pira Cousin on kuvannut äitiään ja ryhmäkodissa asuvaa veljeään, joka sairastui nuorena skitsofreniaan. Kuva: Pira Cousin, 2016

”Kuntoutustuki on pieni ja rahat menevät vain tärkeimpiin ja pakollisiin menoihin. Musiikki on minulle tärkeää, se auttaa kestämään vaikeimpienkin päivien läpi. Valokuvaus tulee olemaan iso osa elämääni jatkossakin. Tarinan pitää jatkua.” Susanna Juvakka käyttää kameraa päiväkirjan tapaan, tallentaen niin arjen iloja ja vaikeuksia kuin intiimejä omakuviakin. Juvakka sairastaa fibromyalgiaa, kroonista kipuoireyhtymää. Kuva: Susanna Juvakka, 2016

”Mitään ruusuilla tanssimista Frimanien perheen elämä ei ollut. Mutta vaikka he uurastivat aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, he olivat silti iloisia ja puheliaita. Frimaneja en unohda ensi hätään.” Kuvatakseen pienviljelijäperheen arkea Muoniossa vuonna 1968 Caj Bremer muutti viikoksi asumaan Frimanin perheen luo. Viisilapsinen perhe oli joutunut muuttamaan ja aloittamaan elämänsä alusta saadakseen riittävästi viljelysmaata. Kuva: Caj Bremer - Friman, uudisraivaaja, 1973

Ben Kailan kirja Koditon on omistettu asunnottomille helsinkiläisille, joita hän kuvasi vuosina 2000–2002. Kuvissa kodittomat katsovat suoraan kameraan. Kuvat eivät kaunistele eivätkä kauhistele heidän kohtaloaan. Kullakin on oma elämäntilanteensa ja siihen omat syynsä. Aina asunnottomuus ei näy päältä. Kuva: Ben Kaila, Linnanmäki, 2000
#TuntuukoTutulta https://t.co/r8bd7p9yXF