Hyppää pääsisältöön
  • +
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • Tule ja koe
    • Aukiolo, liput, sijainti
    • Saavutettavuus
    • Tapahtumat
    • Opastukset ja työpajat
    • Kouluille
    • Valokuvauskurssit
    • Podcast
    • Pelit
    • Museo Youtubessa
    • Photofuss-nuoret
    • K1-klubit
  • Näyttelyt
    • Näyttelyt nyt
    • Tulevat näyttelyt
    • Menneet näyttelyt
    • Näkökulmia näyttelyihin
  • Kokoelmat
  • Hankkeet
  • Tietopalvelut
    • Tietoa ja oppaita
    • Kuvapalvelu
    • Kirjasto
    • Konservointi
  • Info
    • Henkilökunta
    • Medialle
    • Hae meille
    • Apurahat ja palkinnot
    • Museon esittely
    • Museon arvot
    • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kestävä kehitys
    • Aukiolo, liput, sijainti

Valokuvia, jotka eivät ole vain valokuvia – Valokuvan paradokseja -näyttely kysyy, mitä valokuva on algoritmien, tekoälyn ja pikseleiden aikakaudella

Valokuvan paradokseja
13.5.–28.8.2022
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Pressitilaisuus to 12.5.2022 klo 10–12
rsvp jaakko.laasanen@fmp.fi

 

Valokuvan Paradokseja -näyttely kutsuu pohtimaan valokuviin liittyviä odotuksia ja käsityksiä. Näyttely on kokoelma tutkimuksellisia projekteja, jotka haastavat ”valokuvallisuuden ajatusta”: mitä on valokuva algoritmien, tekoälyn ja pikseleiden aikakaudella?

Uudet valokuvatekniikat ovat muuttaneet perustavan laatuisella tavalla valokuvan luonnetta, mutta siitä huolimatta katsomme valokuvia perinteisen valokuvan tarjoaman mallin mukaisesti. Nykypäivän digitaalisia, kemiallisia, sähköisiä, optisia ja laskennallisia valokuvatekniikoita yhdistää ennen kaikkea pyrkimys simuloida näköhavaintoa. Valokuvalta näyttävää kuvaa pidetään herkästi ehdottomana todisteena läsnäolosta kameran edessä, vaikka kuva olisikin algoritmin tuottama. Tästä syntyy paradoksi: jos näet kuvan valokuvana, niin se on valokuva – sinulle.

Näyttelyn keskiön muodostaa tämä paradoksi: kuvien näkeminen valokuvina perinteisen valokuvan tarjoaman mallin mukaisesti. Paradoksien tavoin valokuvat harhauttavat ajattelua. Näyttelyn teokset purkavat tätä valokuvan paradoksaalista luonnetta ja kysyvät, millaisia vaikutuksia sillä on niin yhteiskunnan kuin yksilönkin tasolla.

Näyttelyn on kuratoinut Mika Elo

Näyttelyä ovat tukeneet Linnamon säätiö, Suomen akatemian rahoittama Valokuvan Post-digitaaliset Epistemologiat -hanke ja Taideyliopiston Kuvataideakatemia.

 

suzanne-mooney-an-endless-searching-for-substance-x-2022.jpg

Kuva: Suzanne Mooney: An Endless Searching for Substance, 2022.

Kuvista voi olla vaikeaa saada otetta. Ne eivät ankkuroidu mihinkään, kun tarjolla on niin paljon erilaisia tapoja muodostaa, varastoida ja jakaa kuvia. Tämä kouriintuntuvuuden puute on tarkasteltavana Suzanne Mooneyn videoinstallaatiossa SCOPE (2022), jonka keskiössä on askartelusarjan kaukoputki.

 

tuomo-rainio-matkailijan-nakyja-latentista-tilasta-travellers-visions-of-latent-space-2022.jpg

Kuva: Tuomo Rainio: Matkailijan näkyjä latentista tilasta, 2022

Tuomo Rainion teoksen Matkailijan näkyjä latentista tilasta / Traveller's visions of latent space (2022) äärellä katsoja pääsee todistamaan digitaalisen pikseleistä koostuvan valokuvan muodostumisen prosessia. Rainion teoksessa pikselit suuntaavat niille määrättyihin paikkoihin katsojan silmien edessä. 

 

_4113483.jpg

Tuula Närhisen stereokuvainstallaatio Silmien välissä / Between the Eyes (2022) tutkii valokuvan sisään rakentunutta oletusta ihmiskehosta sekä oletusta ihmiskeholle pohjaavasta kaksisilmäisestä näkemisestä. Teos kutsuu katsojan kokeilemaan kaksisilmäistä näkemistä ihmiskehon mitoista poikkeavan kehon ehdolla. Näin teos saa pohtimaan, miltä tuntuisi tarkastella maailmaa silmillä, joiden etäisyys toisistaan olisi tavallisen viiden sentin asemasta muutama millimetri, 15cm tai jopa usea metri.

 

seppala_teoskuva_2_video_still_tuorinniemi_beach_2022.jpg

Kuva: Mia Seppälä, still-kuva teoskokonaisuudesta Alt text, 2022.

Nykyään valokuvan digitaalisissa käyttöympäristöissä kiinnitetään huomiota saavutettavuuteen, minkä vuoksi visuaaliset sisällöt kirjataan yhä useammin myös verkkosivuston koodiin tekstimuotoon (alt text) ruudunlukuohjelmia varten. Mia Seppälän teos Alt text (2022) tarkastelee valokuvan saavutettavuuden reunaehtoja niin materiaalisen kuvan kuin verkkosivuston koodinkin osalta. Videossa Seppälä poistaa valokuvatulosteiden pigmenttejä ja korvaa poistetut sisällöt vaihtoehtoisella tekstillä. Mitä jää jäljelle, kun kuvasta poismaalataan kaikki se, mikä siitä on nimetty?

 

Stephen Cornfordin kollaasit Dark Current Collages (2019–2022) yhdistävät digitaalikameran kohinakuvia avaruusteleskooppien ottamiin kuviin. Avaruusteleskoopit käyttävät hyväksi näkymättömien aallonpituuksien sähkömagneettista säteilyä kuvattujen kohteiden visuaalisessa kohennuksessa samalla kun ne pyrkivät minimoimaan taustasäteilyn vaikutuksia. Katsottavana on sekä kuva että sen tekninen pohja. Mikä kuvassa on kohdetta ja mikä taustaa? Mitä nähdään valokuvassa, joka ei paljasta mittakaavaansa?

 

Bruno Caldas on valinnut Suomen valokuvataiteen museon kokoelmista 12 864 valokuvan otoksen ja käyttänyt sitä tekoälyalgoritmin oppimateriaalina. Tuloksena on kuvamosaiikki, johon tekoäly on ryhmitellyt kuvat tunnistamiensa kaltaisuuksien perusteella. Caldasin teos Supervision (2022) kysyy, millaisia mahdollisia vinoumia ja poliittisia ulottuvuuksia liittyy tekoälyyn sekä valokuvan ja tekoälyn suhteeseen.

 

Outi Condit ja Rosie Swayne kutsuvat näyttelyvieraan ääni-installaatiossa Osana apparaattia / Within the Apparatus kuuntelemaan ja muuntumaan kuulokuvien mediumiksi. Installaatio leikittelee valokuvauksen analogisten, digitaalisten ja algoritmisten prosessien historialla ja politiikalla. Teos kutsuu kuulijan antautumaan väliaineeksi, jonka läpi kuvat virtaavat. Miten olla medium? 

 

Jukka Häkkisen työryhmän teos tarkastelee tapaa, jolla aivomme rakentavat näköhavainnon olettamalla asioita. Häkkisen työryhmä rakentaa koeasteleman, jossa näyttelyvieraalle annetaan katsottavaksi pelkkää dynaamista kohinaa. Kuinka aivojen ennustekone reagoi, kun vastassa on en mitään

 

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Jaakko Laasanen 
viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo 
040 6800 307 
jaakko.laasanen@fmp.fi

Aukiolo, liput, sijainti

Osoite
Kämp Galleria
Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
K1: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Osoite
Kaapelitehdas
Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki
Suomen valokuvataiteen museo: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ti–su 11–18, ke 11–20
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy

Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas

Käyntiosoite: Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti: 
040 1922 300
kaapelifmp@fmp.fi

Opastus- ja työpajavaraukset

Tieto- ja kuvapalvelu:
tietopalvelu@fmp.fi
Kysy museolta
Kuvapalvelu
040 159 5951

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3 

K1, Kämp Galleria

Käyntiosoite: Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Opastus- ja työpajavaraukset

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti:
040 163 3210
k1fmp@fmp.fi

Ravintola The Glass: 
theglass.fi/ 
0456789045 
info@theglass.fi

Museokauppa The Object: 
www.theobject.fi

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3

Seuraa meitä

Instagram
Facebook
Twitter

Tilaa museon uutiskirje sähköpostiisi

Tilaa museon näyttelykutsut sähköpostiisi

Yhteistyössä

Pääyhteistyökumppani

 

Yhteistyökumppani

 

Tällä sivustolla käytetään evästeitä.

Hyväksy vain välttämättömät evästeetHyväksy kaikki evästeet