Hyppää pääsisältöön
  • +
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • Tule ja koe
    • Aukiolo, liput, sijainti
    • Saavutettavuus
    • Tapahtumat
    • Opastukset ja työpajat
    • Kouluille
    • Valokuvauskurssit
    • Podcast
    • Pelit
    • Museo Youtubessa
    • Photofuss-nuoret
    • K1-klubit
  • Näyttelyt
    • Näyttelyt nyt
    • Tulevat näyttelyt
    • Menneet näyttelyt
    • Näkökulmia näyttelyihin
  • Kokoelmat
  • Hankkeet
  • Tietopalvelut
    • Tietoa ja oppaita
    • Kuvapalvelu
    • Kirjasto
    • Konservointi
  • Info
    • Henkilökunta
    • Medialle
    • Hae meille
    • Apurahat ja palkinnot
    • Museon esittely
    • Museon arvot
    • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kestävä kehitys
    • Aukiolo, liput, sijainti

Valokuva ei ole frisbee

New Brighton, Merseyside, sarjasta The Last Resort, 1983-86. Kromogeeninen värivedos. Suomen valokuvataiteen museon Suomen Yhdyspankin kokoelma.

”Photography is not a frisbee” (valokuva ei ole frisbee), tokaisi brittiläinen valokuvaaja Martin Parr (s.1952) Tampereella Valokuva 1987 -tapahtumassa pitämässään workshopissa.

Valokuvaus oli siis otettava vakavasti. Parr kritisoi suomalaisen yhteiskunnan konsensusta: kuin kusisi pumpuliin. Suomalaisten osanottajien mustavalkokuvat tuntuivat Parrista myös "aika pehmeiltä ja humanistisilta". Uusi brittiläinen valokuva ja erityisesti väri, rantautuikin Parrin ja toisen britin Paul Grahamin pitämän työpajan myötä Suomeen. Vuonna 1990 Parr oli jo valokuvataiteen vierailevana professorina Taideteollisessa korkeakoulussa ja hänen opetuksensa myötä värivalokuva, arki ja keskiluokka tulivat rytinällä sekä lehtikuvan että taidekuvan piiriin. Markus Jokelan 1990-luvun Suomi-reportaasit lienevät tästä tunnetuin esimerkki.

Martin Parrin The Last Resort on sarja 1980-luvun puolivälissä kuvattuja valokuvia New Brightonista, joka on vanha perinteinen lomanviettopaikka noin 5 kilometrin päässä Liverpoolista. Loisteliainta huvielämän aikaa New Brighton oli elänyt 1900-luvun alussa. Hidas rappeutuminen rantalomakohteena oli alkanut jo 1960-luvun alussa, kun lähes kaikki hiekka katosi rannoilta Mersey-joen laskuvesien mukana. Samaan aikaan loppuivat myös päivittäiset lauttayhteydet kaupunkiin. Parrin kuvissa näkyvät eri-ikäiset britit ovat päivävieraita kaupungin lähialueilta ja Liverpoolista - ehkä myös läheltä Wallaseysta, jonne Parr itse oli muuttanut 1982 ja perustanut perheen.

Parr on myöhemmin 1992 kertonut aihevalinnastaan: "En ole niinkään kiinnostunut siitä, että meneekö näillä kuvaamillani ihmisillä taloudellisesti hyvin vai ei. Enemmän olen kiinnostunut siitä, miten he pärjäävät lapsiperheen arjessa, kun vauva valvoo läpi yön eikä lakkaa itkemästä. Olen kyllä iloinen siitä, että voin näillä kuvillani kertoa paitsi tämän alueen rappiosta myös laajemmin koko brittiläisen yhteiskunnan rappiosta." Teema oli siis kommentti paitsi Margaret Thatcherin aikaiselle politiikalle myös heijastus Martin Parrin omasta arjesta tuoreena isänä.

 

Tässä vielä Parrin oma ABC, siitä miten The Last Resort -sarjan voi tulkita (kirjoittajan vapaa suomennos):

1. Ensimmäisenä katsoja joutuu pohtimaan, mikä on kuvissa esiintyvien lasten ja heidän vanhempiensa tai aikuisten välinen suhde. Eli ylipäätään niitä syitä, miksi merenrantalomakohteisiin mennään.

2. Toiseksi joutuu pohtimaan brittiläistä luokkayhteiskuntaa, a- ja b-kansalaisuutta, joka ei minua henkilökohtaisesti rassaa millään tavoin, mutta tiedän, että toisille se on ongelma.

3. Kolmanneksi katsoja joutuu väistämättä vastakkain yhteiskunnan mädänneisyyden kanssa. Tässä sarjassa halusin tuoda julki juuri yhteiskunnan haavoittuneisuutta ja epävarmuutta. Ilman niitä ei synny hyviä kuvia.

 

Neljä Martin Parrin kuvaa sarjoista The Last Resort ja Salfordin kaupungin arjesta päätyivät museon kokoelmiin vuonna 1995. Museo sai tuolloin lahjoituksena Suomen Yhdyspankin (SYP) valokuvataiteen kokoelman. Pankki oli perustanut kokoelman vuonna 1984 ja sen vastaavana intendenttinä toimi valokuvaaja Markus Leppo.

 

Erja Salo, museolehtori

Skip "More on the subject" liftups

More on the subject

Unelmien kesä!

Kokoelmanosto
Museon kokoelmista löytyy tunnelmallisia kesäkuvia mm. K-G Roosilta ja Vilho Setälältä. Näissä menneiden kesien uima-asukuvissa nojaillaan onnellisena kallioihin ja jätskikiskoihin, polskitaan vettä, nautitaan ja kerätään kesämuistoja, joilla sitten eletään talven yli.

Matkailun lumoa

Kokoelmanosto
Heinrich Ifflandin kuvissa Hotelli Pohjanhovi hohtaa uutuuttaan. 1930-luvun Rovaniemellä ollaan luomassa tarmolla uutta Suomi-kuvaa. Tuolla minäkin olisin halunnut vierailla ja virkistyä!

Merkitysten pääkaupungissa

Kokoelmanosto
”Yksi kaupunki voi olla merkitysten suurvalta. Pariisissa kaikki merkitsee jotakin, sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti.” Jos en tietäisi mitään tästä Ismo Kajanderin kuvasta, sanoisinko silti, että se on Pariisista?

Museon kokoelmat

Kokoelmat
Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa on yli 2 miljoonaa valokuvaa. Kokoelmat painottuvat suomalaiseen 1900-luvun valokuvaukseen – sekä valokuvaajien teoksiin että laajoihin valokuva-arkistoihin. Museolla on myös tuhansien valokuvaukseen liittyvien esineiden kokoelma, valokuvakirjasto ja asiakirja-arkisto.

Aukiolo, liput, sijainti

Osoite
Kämp Galleria
Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
K1: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Osoite
Kaapelitehdas
Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki
Suomen valokuvataiteen museo: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ti–su 11–18, ke 11–20
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy

Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas

Käyntiosoite: Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti: 
040 1922 300
kaapelifmp@fmp.fi

Opastus- ja työpajavaraukset

Tieto- ja kuvapalvelu:
tietopalvelu@fmp.fi
Kysy museolta
Kuvapalvelu
040 159 5951

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3 

K1, Kämp Galleria

Käyntiosoite: Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Opastus- ja työpajavaraukset

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti:
040 163 3210
k1fmp@fmp.fi

Ravintola The Glass: 
theglass.fi/ 
0456789045 
info@theglass.fi

Museokauppa The Object: 
www.theobject.fi

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3

Seuraa meitä

Instagram
Facebook
Twitter

Tilaa museon uutiskirje sähköpostiisi

Tilaa museon näyttelykutsut sähköpostiisi

Yhteistyössä

Pääyhteistyökumppani

 

Yhteistyökumppani

 

Tällä sivustolla käytetään evästeitä.

Hyväksy vain välttämättömät evästeetHyväksy kaikki evästeet