Hyppää pääsisältöön
  • +
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • fiSuomi
  • svSvenska
  • enEnglish
  • Tule ja koe
    • Aukiolo, liput, sijainti
    • Saavutettavuus
    • Tapahtumat
    • Opastukset ja työpajat
    • Kouluille
    • Valokuvauskurssit
    • Podcast
    • Pelit
    • Museo Youtubessa
    • Photofuss-nuoret
    • K1-klubit
  • Näyttelyt
    • Näyttelyt nyt
    • Tulevat näyttelyt
    • Menneet näyttelyt
    • Näkökulmia näyttelyihin
  • Kokoelmat
  • Hankkeet
  • Tietopalvelut
    • Tietoa ja oppaita
    • Kuvapalvelu
    • Kirjasto
    • Konservointi
  • Info
    • Henkilökunta
    • Medialle
    • Hae meille
    • Apurahat ja palkinnot
    • Museon esittely
    • Museon arvot
    • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kestävä kehitys
    • Aukiolo, liput, sijainti

Elokuvalliset arkit vedostajan apuna

K-G Roos, Kiina, 1967. Pinnakkaisvedos 36 negatiiviruudusta. Hopeagelatiinivedos. Suomen valokuvataiteen museo.

Tavallisella 36-ruutuisella kinofilmillä on näppärä ominaisuus: se mahtuu kokonaisuudessaan yhdelle noin A4-kokoiselle valokuvapaperiarkille pinnakkaisiksi vedostettuna. 

Pinnakkainen on valokuva, joka valmistetaan vedostamalla negatiivi suoraan paperille suurentamattomana. Negatiivin kuvat toistuvat siinä positiiveiksi käännettyinä 1:1 -koossa. Pinnakkainen on vedostajan työväline. Se helpottaa kuvien etsintää ja valmiiksi suurennoksiksi vedostettavien ruutujen valintaa.

35 mm:n rullafilmiä kutsutaan kinofilmiksi, koska se kehitettiin alkujaan elokuvien kuvaamista varten. Liikkuvan kuvan illuusio syntyy, kun elokuvakameralla filminauhalle kuvattu valokuvajono juoksutetaan projektorilla katsojien silmien ohitse 24 kuvan sekuntivauhtia.

Pinnakkaisarkille vedostettuja kinofilmiruutuja tarkastellessa saattaa huomata, miten elokuva pitää sitkaasti kiinni sille alun perin kehitetystä materiaalista. Pinnakkaisarkin kuvat eivät ehkä saavuta 24 ruudun sekuntinopeutta, mutta niiden ajallinen jatkumo muistuttaa kuitenkin siitä ’kinosta’, josta 35 mm:n negatiivi alkujaan sai nimensä: tapahtumat seuraavat toisiaan, henkilöt liikkuvat, kuvauspaikat vaihtuvat. Ajallisuus asettuu vääjäämättömästi valokuviksi pysäytettyjen hetkien väliin.

Toimittaja ja valokuvaaja K-G Roos (1937–1976) matkusti kesällä 1967 Kiinaan ruotsalaisen opiskelijaryhmän mukana, yhtenä ensimmäisistä länsimaisista toimittajista maassa kulttuurivallankumouksen käynnistymisen jälkeen. Saman vuoden elokuussa Hufvudstadsbladetissa ilmestyi hänen viisiosainen artikkelisarjansa matkalta. Roos kuvailee puhemies Maoa palvovien opiskelijoiden organisoimaa propagandaa ja ikivanhan kulttuurin yli vyöryvää fanaattista oikeaoppisuuden aaltoa, jossa toisinajattelijoita ei suvaita.  Opiskelijoiden ja maanviljelijöiden väliset jännitteet luovat sisällissodan uhkaa.


K-G Roos, Kiina, 1967. Hopeagelatiinivedos. Suomen valokuvataiteen museo. Maon rintakuvaa viimeistellään Mao-patsaita valmistavalla työpajalla. Valokuva on suurennos edellisen kuvan pinnakkaiselle vedostetusta negatiivista.

Yhdelle matkalla kuvatuista filmeistä on tallennettu kaksi kiinanshakkia pelaavaa pikkupoikaa, ihmisjoukko propagandapilakuvien täyttämän seinän edustalla sekä Mao-patsaita sarjatuotantona valmistavan tehtaan työntekijöitä. Ne ovat pinnakkaisarkilla kuvausjärjestyksessä. Ensin väkijoukko, sitten työpajarakennuksen ovi, jota Mao-rintakuvat reunustavat ja lopuksi kuvanveistopajan työntekijöitä. Ensin yleiskuva, sitten yksityiskohtia. Oheisesta, patsaan viimeistelyä suorittavasta naisesta, on kuvattu kolme ruutua. Rajaus on kaikissa lähes sama, valotusajat vaihtelevat hieman. Yhden kuvista Roos on myöhemmin merkinnyt pinnakkaiseen mustalla tussilla. Valinnut kuvista käyttökelpoisimman.

Pinnakkainen antaa meille mahdollisuuden tutkia kuvaustilannetta. Missä kuva otettiin? Mihin yksityiskohtiin kuvaaja käytti eniten aikaa? Mihin hän syventyi kuvaushetkellä, ja mahdollisesti myös, mitkä kuvat hän myöhemmin valitsi käytettäväksi? (Monilla kuvaajilla on ollut tapana tehdä merkintöjä pinnakkaisiin.) Melkein kuin saisi nähtäväkseen dokumenttielokuvan kuvaajan työstä.

 

Maria Faarinen, kokoelma-amanuenssi

Lähde: HBL 13.8, 20.8, 23.8, 25.8 ja 27.8 1967

Skip "More on the subject" liftups

More on the subject

Muukalaisia hopeapinnalla

Kokoelmanosto
Tyylikäs herra ja rouva sekä kaksi nuorta neitiä ovat asettautuneet riviin valokuvaajan kameran eteen. Tuntemattoman kuvaajan ottama daguerrotyyppi on Suomen varhaisimpia valokuvia 1850-luvulta.

Maailman kaunein Marityttö

Kokoelmanosto
K-G Roosin (1937-1976) Marimekko-kuvaan ja siinä esiintyvään opiskelijaäitiin ruumiillistuvat moderni aika ja muuttuvat arvot.

Unelmien kesä!

Kokoelmanosto
Museon kokoelmista löytyy tunnelmallisia kesäkuvia mm. K-G Roosilta ja Vilho Setälältä. Näissä menneiden kesien uima-asukuvissa nojaillaan onnellisena kallioihin ja jätskikiskoihin, polskitaan vettä, nautitaan ja kerätään kesämuistoja, joilla sitten eletään talven yli.

Museon kokoelmat

Kokoelmat
Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa on yli 2 miljoonaa valokuvaa. Kokoelmat painottuvat suomalaiseen 1900-luvun valokuvaukseen – sekä valokuvaajien teoksiin että laajoihin valokuva-arkistoihin. Museolla on myös tuhansien valokuvaukseen liittyvien esineiden kokoelma, valokuvakirjasto ja asiakirja-arkisto.

Aukiolo, liput, sijainti

Osoite
Kämp Galleria
Mikonkatu 1, 00100 Helsinki
K1: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ma–pe 11–20, la–su 11–18
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Osoite
Kaapelitehdas
Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki
Suomen valokuvataiteen museo: katso kartalla
Katso kartalla
Aukioloajat
ti–su 11–18, ke 11–20
Liput
12/6/0 €
Museokortti
Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy

Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas

Käyntiosoite: Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti: 
040 1922 300
kaapelifmp@fmp.fi

Opastus- ja työpajavaraukset

Tieto- ja kuvapalvelu:
tietopalvelu@fmp.fi
Kysy museolta
Kuvapalvelu
040 159 5951

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3 

K1, Kämp Galleria

Käyntiosoite: Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki

Postiosoite: Tallberginkatu 1 C 85, 00180 Helsinki 

Opastus- ja työpajavaraukset

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti:
040 163 3210
k1fmp@fmp.fi

Ravintola The Glass: 
theglass.fi/ 
0456789045 
info@theglass.fi

Museokauppa The Object: 
www.theobject.fi

Tietosuojaselosteet

Verkkolaskut:
Verkkolaskuosoite / OVT tunnus: 003702023273
Välittäjätunnus: 003723327487 (Apix)
Y-tunnus: 0202327-3

Seuraa meitä

Instagram
Facebook
Twitter

Tilaa museon uutiskirje sähköpostiisi

Tilaa museon näyttelykutsut sähköpostiisi

Yhteistyössä

Pääyhteistyökumppani

 

Yhteistyökumppani

 

Tällä sivustolla käytetään evästeitä.

Hyväksy vain välttämättömät evästeetHyväksy kaikki evästeet